فراز شیراز فن، بالانس انواع اجسام دوار در شیراز

تفاوت بالانس استاتیکی و دینامیکی

بالانس اجسام دوار فراز شیراز فن

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت بالانس استاتیکی و دینامیکی
بالانس استاتيكي چیست؟

کلمه بالانس استاتيكي اصطلاحی است که در فیزیک برای توصیف وضعیتی استفاده می‌شود که در آن مجموع نیروهای وارد بر جسم در حال سکون، صفر می‌شود. به عبارت دیگر، نیروهایی که جسم را در جهات مختلف می‌کشند، متعادل می‌شوند و باعث می‌شوند جسم بی حرکت بماند. برای اینکه جسمی در تعادل ایستا باشد، باید در تعادل انتقالی و چرخشی نیز باشد، یعنی نیروهای خارجی و گشتاورهای خارجی وارد بر جسم باید دقیقاً به صفر برسند.
در فیزیک، نیروهای حرکتی اغلب به عنوان بردار توصیف می‌شوند. بردار یک مفهوم ریاضی انتزاعی است که برای نشان دادن جهت و بزرگی یک نیرو استفاده می‌شود.
قانون اول حرکت نیوتن بیان می‌کند که وقتی مجموع نیروهای برداری روی یک جسم صفر شود، جسم با سرعت ثابت باقی می‌ماند. اجسام در حال سکون در حالت سکون باقی می‌مانند مگر اینکه نیرویی به آنها وارد شود. مجموع نیروهای برداری را نیروی برآیند یا نیروی خالص نیز می‌نامند.

در حالت بالانس استاتيكي، نیروها بر یک جسم وارد می‌شوند، اما مجموع بردار تمام نیروهای وارد بر آن جسم صفر است. این بدان معناست که بردارهای مقابل دقیقاً یکدیگر را خنثی می‌کنند و بنابراین نیروی خالص صفر بر جسم ایجاد می‌کنند. اگرچه نیروها وجود دارند، جسم بی حرکت می‌ماند.
هنگامی که نیروهای خارجی وارد بر یک جسم یکدیگر را خنثی می‌کنند، گفته می‌شود که جسم در تعادل انتقالی است که اولین شرط لازم برای تعادل ایستا می‌باشد. شرط دوم ثبات چرخشی است. در تعادل دورانی، گشتاور خالص یا نیروی چرخشی وارد بر جسم باید صفر باشد.
بالانس استاتيكي زمانی اتفاق می‌افتد که مرکز ثقل یک جسم روی محور چرخش باشد. این نوع بالانس اجازه می‌دهد تا جسم ثابت بماند، با محور افقی، بدون اعمال نیروی ترمز. تعادل ایستا به دلیل نیروی گرانش تمایلی به چرخش ندارد.

بالانس دینامیکی چیست؟

رخداد بالانس دینامیکی زمانی است که چرخش، هیچ نیروی گریز از مرکز یا زوجی ایجاد نمی‌کند. این سیستم بدون نیاز به اعمال هیچ گونه نیروی خارجی، به غیر از نیروی مورد نیاز برای تحمل وزن خود، می‌چرخد. هنگامی که یک سیستم یا ماشین نامتعادل است، برای جلوگیری از وارد شدن فشار به یاتاقان ها، وزن متعادل کننده اضافه می‌شود. بالانس دینامیکی راهی برای متعادل کردن ماشین‌ها با چرخش سریع قطعات و سپس اندازه‌گیری عدم تعادل با استفاده از تجهیزات الکترونیکی است. سپس عدم تعادل محاسبه شده را می‌توان از وزن، اضافه یا کم کرد تا زمانی که لرزش قطعات کاهش یابد.
بالانس دینامیکی به زبان ساده روشی است که از طریق آن قطعات متحرک یک ماشین یا قطعه ای از ماشین آلات صنعتی را متعادل می‌کنیم. برای این کار این قطعات را با سرعت بالا می‌چرخانیم. وقتی این کار را انجام می‌دهیم، می‌توانیم اندازه‌گیری عدم تعادل را در هر جزء در حال چرخش به دست آوریم.

تفاوت بالانس استاتیکی و دینامیکی

بالانس استاتیکی به توانایی یک جسم ثابت نسبت به تعادل آن اشاره دارد. در حالی که بالانس دینامیکی توانایی یک جسم برای حفظ تعادل در حین حرکت یا هنگام جابجایی بین موقعیت ها است.
برای اینکه هر شکلی از تعادل اتفاق بیفتد، مرکز ثقل باید بر روی پایه نگهدارنده اشیاء قرار گیرد. مرکز ثقل به قسمتی اطلاق می‌شود که مرکز وزن جسم است. بالانس نقش بسیار مهمی در ماشین ها دارد. تعادل در ماشین ها به اجسام در حال چرخش برای جلوگیری از ارتعاش کمک می‌کند. لرزش در ماشین ها می‌تواند منجر به خرابی شود. خرابی معمول در ژنراتورها و ماشین آلات سنگین رخ می‌دهد، بنابراین انجام بالانس استاتیکی و دینامیکی می‌تواند به جلوگیری از خرابی ماشین ها کمک کند.
تعادل همچنین می‌تواند شامل جابجایی مرکز ثقل به سمت مرکز چرخش باشد. تعادل دینامیکی زمانی است که سیستم دوار هیچ نیرو یا زوج دیگری را وارد نمی‌کند. به غیر از نیروی مورد نیاز، سیستم بدون نیاز به هیچ نیروی خارجی یا فشار اضافی می‌چرخد.

تعریف بالانس استاتیکی به توانایی یک جسم ثابت در تعادل خود اشاره دارد. به عبارتی بالانس دینامیکی توانایی یک جسم برای تعادل در هنگام حرکت یا هنگام جابجایی بین موقعیت ها است.

متعهد شدن به بالانس استاتیکی و دینامیکی می‌تواند به افزایش طول عمر، کیفیت و دقت ماشین آلات شما کمک کند. قطعات نامتعادل می‌تواند منجر به خرابی دستگاه شما یا بدتر از همه خرابی فاجعه بار شود. تعادل دینامیکی تعادلی است که در آن واکنش دهنده ها با سرعت یکسان و ثابت به محصولات و محصولات به واکنش دهنده ها تبدیل می‌شوند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.